Followers

uNtuk tatapaN seMua...renung-renungkanlah


Semasa kita baru lahir , ibu menyuapkan makanan dan memandikan kita. Tapi… kita hanya membalasnya dengan menangis sepanjang malam…

3 tahun.. ibu menyediakan dan menyuapkan kita dengan makanan yang penuh lazat dan berzat. Namun.. kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke lantai…

10 tahun.. ibu menghantar kita pergi menghadiri kelas tuisyen, bershopping, ke rumah kawan. Namun.. kita tidak pernah toleh kebelakang dan mengucapkan terima kasih..

17 tahun, ibu menangis kegembiraan apabila kita mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi kita .. tidak pulang ke rumah sampai lewat malam kerana celebrate dengan kawan-kawan.

19 tahun, ibu membelanjakan wang yang banyak untuk kita masuk U. Namun kita membalasnya dengan menyalam ibu di luar dorm, malu nampak dek kawan.

21 tahun, ibu bertanya apa cita-cita kita? Namun kita menjawabnya. . “BUKAN MACAM IBU!”

23 tahun, ibu membelikan kita baju baru kerana kita mendapat kerja baru. Tapi kita membalasnya dengan mengatakan kepada kawan-kawan bahawa baju itu tidak cantik kerana ibu belikan.

25 tahun.. Kita berumahtangga. Ibu menangis kegembiraan dan berkata ibu sayang kamu. Namun, kita membalasnya dengan berpindah dan berjauhan dengan ibu sejauh 300KM..

27 tahun.. ibu menelefon kita dan memberikan nasihat tentang penjagaan bayi, tapi kita membalasnya dengan mengatakan “ZAMAN SEKARANG LAINLAH BU…”

40 tahun.. ibu menelefon dan memberitahu ada kenduri di kampong. Namun kita membalasnya dengan mengatakan ..”SAYA SIBUKLAH BU… SEKARANG NI..”

50 tahun, ibu sakit dan memerlukan penjagaan dan kasih sayang kita.. Kita balik melawatnya dengan membawa buah tangan epal dan merungut tentang kesibukannya di tempat kerja… dan segera balik ke kota..

Satu hari.. ibu meninggal dunia. Sempatkah kita membalas jasa ibu? Berbaloikah jasa ibu ke atas kita? Sedangkang kita langsung tidak membalas budinya. Sayangilah ibu sebelum dia pergi meninggalkan kita. Meninggalkan kenanngannya bersama kita. Sedangkan dia telah pergi menemui cinta suci… cinta Hakiki… CINTA TERAGUNG…


*** Selagi waktu masih ada... Selagi kasih masih terasa... Jangan guriskan hati ibu. Sama-sama kita berpesan pada diri kita.****

1 comments:

fauzan said...

2 mak ak gak...

Total Pageviews

top

title bar